Zoeken
- vorige pagina
- 1
- 2
- 3
De Nedersaksenlijn is een treinverbinding tussen Groningen en Twente. Een deel van het spoor ligt er al en heeft misschien aanpassingen nodig, een deel (tussen Veendam en Emmen) moet nog aangelegd worden.
Door De Nedersaksenlijn krijgt een gebied dat nu beperkt bereikbaar is met openbaar vervoer een veel betere bereikbaarheid en komt zo ‘dichterbij’ onderwijs, banen en zorg te liggen. Met de aanleg van de Nedersaksenlijn kunnen aantrekkelijke en goed ...
De aanleg van nieuw treinspoor (en ook andere projecten op het gebied van infrastructuur) in Nederland werkt volgens de MIRT, het Meerjaren Investeringsprogramma Ruimte en Transport) van het Rijk. De MIRT kent een aantal vaste stappen. Tot 2025 zat de ...
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat neemt een startbeslissing voor de MIRT-verkenning, dus voor de volgende fase richting de aanleg van de Nedersaksenlijn. De staatssecretaris neemt dat besluit op basis van een startdocument, waarin staat ...
In deze fase van een MIRT-verkenning onderzoeken we alle opties (soms opnieuw). Aan het einde van de MIRT-verkenning komt er een voorkeursbeslissing. Pas dan is duidelijk waar het spoor langs gaat lopen en welke stations er komen.
In de vorige fase - die ...
De planning van een omvangrijk project als de Nedersaksenlijn is omgeven door veel onzekerheden. Tijdens het verkennings- en planningstraject worden er stappen gezet en kunnen zaken naar voren komen die de planning sterk kunnen beïnvloeden. We schatten in ...
De kosten van de aanleg van het spoor zijn geraamd op circa 2,1 miljard euro. Wat de kosten en opbrengsten zijn aan de zijde van de gebiedsontwikkelingen weten we op dit moment nog niet. Het een en ander hangt ook af van de plannen die er ontwikkeld gaan ...
Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat is verantwoordelijk voor de aanleg van spoor en stations. ProRail voert dat in opdracht van het ministerie uit.
De regio is samen met andere ministeries aan zet voor de gebiedsontwikkeling. De kosten voor de ...
Via deze website en soms ook via de websites en andere kanalen van de betrokken overheden informeren we inwoners over De Nedersaksenlijn.
Een van de belangrijkste onderdelen van een MIRT-verkenning is het zorgen voor goede participatie voor alle ...
We spreken veel mensen die vanuit maatschappelijke organisaties nadenken over de toekomst en over De Nedersaksenlijn. Bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, zorg, economie (en bedrijven) en toerisme. Bent u betrokken bij zo’n organisatie en wilt u ook ...
Als u vragen heeft, kunt u een mail sturen naar nsl@drenthe.nl. Wilt u liever bellen? Neem dan contact op via (0592) 36 55 55 en vraag naar de omgevingsmanager van De Nedersaksenlijn.
Wat zijn de belangrijkste redenen voor de Nedersaksenlijn?
Zaterdag 23 november liep de regio letterlijk warm voor de Nedersaksenlijn en betere (spoor)verbindingen in Noord-Nederland.
Tijdens de Nedersaksenlijnrun - georganiseerd door de Stichting Nedersaksenlijn renden enthousiaste deelnemers van Emmen naar ...
Foto's van de NedersaksenlijnRUN tussen Emmen en Stadskanaal op 23 november 2024.
Naast dat er op spoorgebied veel gebeurt, gebeurt er ook om dat spoor heen veel. Zo kunnen er bijvoorbeeld rondom het spoor nieuwe woonwijken worden gebouwd, of nieuwe wegen en fietspaden van en naar de stations worden aangelegd. Ook kunnen gemeenten en ...
Nog even nagenieten van de NedersaksenlijnRUN met een prachtig verslag in foto's.
De NedersaksenlijnRUN was op 23 november 2024 tussen Emmen en Stadskanaal. De enthousiaste deelnemers renden zich letterlijk en figuurlijk warm voor de Nedersaksenlijn.
- vorige pagina
- 1
- 2
- 3
