Zoeken
De Nedersaksenlijn is een (hopelijk) toekomstige treinverbinding tussen Groningen en Enschede. Een deel van het spoor ligt er al en heeft misschien aanpassingen nodig, een deel (tussen Veendam en Stadskanaal) moet nog aangelegd worden. Ook zijn er ...
Door De Nedersaksenlijn krijgt een gebied dat nu slecht bereikbaar is met openbaar vervoer een veel betere bereikbaarheid en komt zo ‘dichterbij’ onderwijs, banen en zorg te liggen.
Meer uitleg en informatie over waarom de Nedersaksenlijn nodig is.
De verschillende overheden (landelijk, provinciaal en gemeentelijk) werken samen aan de mogelijke komst van De Nedersaksenlijn. Dat doen ze vanuit het project Nedersaksenlijn, met de website www.denedersaksenlijn.nl.
De Stichting Nedersaksenlijn is ...
Het is nog te vroeg om het over de route van het spoor (een tracé) te hebben. Op dit moment onderzoeken de overheden welke kansen De Nedersaksenlijn biedt aan de regio’s en wat ongeveer de kosten zouden zijn. Het tracé is dan nog heel globaal en niet ...
Er zijn al veel bestaande stations (tot Veendam en vanaf Emmen). Het is nog niet bekend welke stations er tussen Veendam en Emmen komen en waar die precies komen.
Voor het deel tussen Veendam en Stadskanaal is de provincie Groningen aan het onderzoeken of het bestaande spoor – waar nu de historische stoomtreinen van de STAR overheen rijden – geschikt kan worden voor reizigerstreinen.
Dat weten we nog niet.
Als ProRail spoor in Nederland aanlegt, dan is het in Nederland gebruikelijk en standaard dat het geschikt is voor personentreinen én goederentreinen. Dus ja, er is een kans dat het hiervoor gebruikt wordt. Het is op dit moment nog niet bekend of er ook ...
In de MIRT-verkenning is onderzocht wat de investeringskosten zijn voor de Nedersaksenlijn. Die kosten worden geraamd op 1,735 miljard euro.
Via deze website en soms ook via de websites en andere kanalen van de betrokken overheden informeren we inwoners over De Nedersaksenlijn.
Daarnaast horen we graag hoe inwoners en maatschappelijke organisaties naar hun toekomst en naar De Nedersaksenlijn ...
We spreken veel mensen die vanuit maatschappelijke organisaties nadenken over de toekomst en over De Nedersaksenlijn. Bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, zorg, economie (en bedrijven) en toerisme. Ben je betrokken bij zo’n organisatie en wil je ook ...
Als je vragen hebt, kun je een mail sturen naar nsl@drenthe.nl. Wil je liever bellen? Neem dan contact op via (0592) 36 55 55 en vraag naar de communicatieadviseur of projectleider van De Nedersaksenlijn.
Het Rijk is verantwoordelijk voor de aanleg van spoorverbindingen.
Staatssecretaris Heijnen stuurt brief met update over Nedersaksenlijn aan Tweede Kamer
Nee, dat is niet zeker. De overheden en de stichting Nedersaksenlijn maken zich er hard voor. Het nut en de noodzaak voor de aanleg van de Nedersaksenlijn zijn aangetoond met verschillende onderzoeken. Het Rijk is nu op zoek naar financiering voor de ...
Op 24 december stuurde staatssecretaris Jansen van Openbare Vervoer en Milieu een brief aan de Tweede Kamer, na een overleg met bestuurders uit het noorden. Hij schreef dat er gebrek aan financiële ruimte is voor het ontwikkelen van de Nedersaksenlijn. ...
Projectleiders Margriet Speulman en Paul Kamps krijgen regelmatig de vraag of ze nog wel werk hebben. Als ze verbaasd kijken, is de volgende vraag dan meestal: “Gaat de Nedersaksenlijn nog wel door?”
Op 18 maart jl. bracht demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek aan Coevorden, waar ze werd bijgepraat over de Nedersaksenlijn. Veel leden van de Tweede Kamercommissie Infrastructuur & Waterstaat brachten op 22 maart en bezoek aan een ...
Overzicht van partners.