Actueel
Het laatste en vierde deel van de serie in het Dagblad van het Noorden staat vandaag in de krant. Verslaggever Arend van Wijngaarden sprak onder andere projectleiders Paul Kamps en Margriet Speulman.
Na de eerste twee etappes wandelde verslaggever Arend van Wijngaarden van het Dagblad van het Noorden verder langs de Nedersaksenlijn, bij Musselkanaal.
Wat doe je als je parlementair verslaggever bent en het is reces? Precies, dan ga je langs het ontbrekende deel van de Nedersaksenlijn wandelen. Arend van Wijngaarden van het Dagblad van het Noorden deed dat én maakte er ook nog eens een mooi verslag van.
Directeuren van de landelijke overheid, provincies en gemeenten die betrokken zijn bij de Nedersaksenlijn brachten een bezoek aan het gebied. Inwoners vertelden waarom zij het belangrijk vinden voor onze regio en verschillende gemeenten lieten zien welke plannen zij hebben rondom de Nedersaksenlijn.
De Nedersaksenlijn staat in het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie en dat is goed nieuws. De Nedersaksenlijn staat benoemd als ‘prioritair knelpunt’. Later dit jaar besluit het Rijk of de Nedersaksenlijn verder gaat naar de volgende fase en dus van een MIRT-onderzoek een MIRT-verkenning wordt. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.
Op 18 maart jl. bracht demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen een bezoek aan Coevorden, waar ze werd bijgepraat over de Nedersaksenlijn. Veel leden van de Tweede Kamercommissie Infrastructuur & Waterstaat brachten op 22 maart en bezoek aan een deel van de mogelijke route en werden daar door inwoners, ondernemers en bestuurders op de hoogte gebracht.
Staatssecretaris Heijnen stuurt brief met update over Nedersaksenlijn aan Tweede Kamer
De ontwikkeling van het spoor voor reizigers tussen Coevorden en Bad Bentheim is een stap verder. Provincie Drenthe en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben de financiering van het spoorproject aan de Nederlandse zijde van de grens rond.