Het project
De kosten van de aanleg van het spoor zijn geraamd op circa 2,1 miljard euro. Wat de kosten en opbrengsten zijn aan de zijde van de gebiedsontwikkelingen weten we op dit moment nog niet. Het een en ander hangt ook af van de plannen die er ontwikkeld gaan worden.
Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat is verantwoordelijk voor de aanleg van spoor en stations. ProRail voert dat in opdracht van het ministerie uit.
De regio is samen met andere ministeries aan zet voor de gebiedsontwikkeling. De kosten voor de gebiedsontwikkeling worden grotendeels gedragen door de regio.
Het Rijk betaalt de kosten voor de aanleg van de spoorlijn, waarbij de regio heeft aangeboden €50 miljoen te willen bijdragen. Het bedrag dat beschikbaar was vanuit de Provincie Groningen voor de verbinding tussen Veendam en Stadskanaal gaat - als de Provincie Groningen daarin december 2025 een besluit over neemt - over naar de Nedersaksenlijn. De regio steekt gezamenlijk €5 miljoen in de Verkenning Gebiedsontwikkeling.
