Algemeen
De Nedersaksenlijn is een treinverbinding tussen Groningen en Twente. Een deel van het spoor ligt er al en heeft misschien aanpassingen nodig, een deel (tussen Veendam en Emmen) moet nog aangelegd worden.
Door De Nedersaksenlijn krijgt een gebied dat nu beperkt bereikbaar is met openbaar vervoer een veel betere bereikbaarheid en komt zo ‘dichterbij’ onderwijs, banen en zorg te liggen. Met de aanleg van de Nedersaksenlijn kunnen aantrekkelijke en goed bereikbare stations(gebieden) worden gerealiseerd. Het doel is het stimuleren van de economie, leefbaarheid, mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit langs het tracé en in de regio. Zo versterken we de brede welvaart.
Meer uitleg en informatie over waarom de Nedersaksenlijn nodig is.
De verschillende overheden (landelijk, provinciaal en gemeentelijk) werken samen aan de mogelijke komst van De Nedersaksenlijn. Dat doen ze vanuit het project Nedersaksenlijn, met de website www.denedersaksenlijn.nl.
De Stichting Nedersaksenlijn is eigenaar van de website www.nedersaksenlijn.nl. De Stichting heeft een eigen bestuur en is eigenlijk het begin geweest van de gesprekken over een Nedersaksenlijn. De Stichting Nedersaksenlijn is oorspronkelijk opgericht door een aantal ondernemers uit Ter Apel, onder aanvoering van Melle Mulder. Toen zijn dochter vijftien was en op zoek ging naar een vervolgopleiding, bleek dat ze daarvoor per bus meer dan drie uur reistijd op een dag kwijt was. Dat moest anders worden, vonden ook collega’s van ondernemer Melle Mulder. De Stichting Nedersaksenlijn werd opgericht. Er ontstond een team dat met een brede basis in de regio zich met passie inzet en hard maakt voor de komst van de Nedersaksenlijn. Onder het motto ‘De Nedersaksenlijn verbindt!’
De aanleg van nieuw treinspoor (en ook andere projecten op het gebied van infrastructuur) in Nederland werkt volgens de MIRT, het Meerjaren Investeringsprogramma Ruimte en Transport) van het Rijk. De MIRT kent een aantal vaste stappen. Tot 2025 zat de Nedersaksenlijn in de eerste fase van het MIRT, die van een MIRT-onderzoek.Op 6 oktober 2025 nam de staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de startbeslissing voor de volgende fase, die van een MIRT-verkenning. In deze verkenningsfase wordt onderzocht welke varianten allemaal mogelijk zijn en de beste oplossingen zijn voor het doel van het project: het verbeteren van de brede welvaart. Ook participatie is een belangrijk onderdeel van deze fase. De fase van een MIRT-verkenning duurt ongeveer drie jaar en eindigt eind 2028 met een voorkeursbeslissing. Daarna volgen een MIRT-planningsfase en de realisatiefase.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat neemt een startbeslissing voor de MIRT-verkenning, dus voor de volgende fase richting de aanleg van de Nedersaksenlijn. De staatssecretaris neemt dat besluit op basis van een startdocument, waarin staat wat er onderzocht gaat worden. De uiteindelijke uitkomst van deze fase van een MIRT-verkenning is een voorkeursbeslissing over al dan niet een vervolg voor de Nedersaksenlijn. Als dat besluit positief is, dan betekent dat dat er ook een voorkeurstracé vastgesteld wordt, waarbij aan de gestelde doelen (brede welvaart, financiering, etc.) wordt voldaan.
Naast dat er op spoorgebied veel gebeurt, gebeurt er ook om dat spoor heen veel. Zo kunnen er bijvoorbeeld rondom het spoor nieuwe woonwijken worden gebouwd, of nieuwe wegen en fietspaden van en naar de stations worden aangelegd. Ook kunnen gemeenten en provincies plekken zoeken waar bedrijvigheid ontwikkeld kan worden of juist waar ruimte voor natuurontwikkeling en recreatie meer voorrang krijgt. Voor deze Verkenning Gebiedsontwikkeling is de regio verantwoordelijk, in samenwerking met de ministeries van VRO, EZK en BZK. Er is een startdocument Verkenning Gebiedsontwikkeling in de maak. Rijk en Regio gaan de komende maandne gebruiken om ervoor te zorgen dat beide verkenningen (spoor en gebied) zo goed mogelijk op elkaar aansluiten.
