Vraag en antwoord
Heb je een vraag over de Nedersaksenlijn? Misschien staat jouw vraag en het antwoord erop hieronder. Is dat niet het geval? Stuur dan jouw vraag naar nsl@drenthe.nl. We reageren dan zo snel mogelijk.
Algemeen
De Nedersaksenlijn is een toekomstige treinverbinding tussen Groningen en Twente. Een deel van het spoor ligt er al en heeft misschien aanpassingen nodig, een deel (tussen Veendam en Stadskanaal) moet nog aangelegd worden. Ook zijn er werkzaamheden nodig op en rondom de al bestaande stations. De Nedersaksenlijn verbindt uiteindelijk 1,3 miljoen mensen met elkaar én met 650.000 banen, heel veel meer onderwijsmogelijkheden en een betere bereikbaarheid van zorg.
Door De Nedersaksenlijn krijgt een gebied dat nu slecht bereikbaar is met openbaar vervoer een veel betere bereikbaarheid en komt zo ‘dichterbij’ onderwijs, banen en zorg te liggen.
Meer uitleg en informatie over waarom de Nedersaksenlijn nodig is.
De verschillende overheden (landelijk, provinciaal en gemeentelijk) werken samen aan de mogelijke komst van De Nedersaksenlijn. Dat doen ze vanuit het project Nedersaksenlijn, met de website www.denedersaksenlijn.nl.
De Stichting Nedersaksenlijn is eigenaar van de website www.nedersaksenlijn.nl. De Stichting heeft een eigen bestuur en is eigenlijk het begin geweest van de gesprekken over een Nedersaksenlijn. De Stichting Nedersaksenlijn is oorspronkelijk opgericht door een aantal ondernemers uit Ter Apel, onder aanvoering van Melle Mulder. Toen zijn dochter vijftien was en op zoek ging naar een vervolgopleiding, bleek dat ze daarvoor per bus meer dan drie uur reistijd op een dag kwijt was. Dat moest anders worden, vonden ook collega’s van ondernemer Melle Mulder. De Stichting Nedersaksenlijn werd opgericht. Er ontstond een team dat met een brede basis in de regio zich met passie inzet en hard maakt voor de komst van de Nedersaksenlijn. Onder het motto ‘De Nedersaksenlijn verbindt!’
Alle spoorprojecten (en ook andere projecten op het gebied van infrastructuur) in Nederland werken volgens de MIRT, het Meerjaren Investeringsprogramma Ruimte en Transport) van het Rijk. De MIRT kent een aantal vaste stappen. Tot voor kort zat de Nedersaksenlijn in de fase van een MIRT-onderzoek. Nu is de volgende fase aangebroken, die van een MIRT-verkenning. Zo wordt onderzocht welke varianten allemaal mogelijk zijn en de beste oplossingen zijn voor de uitdagingen die de spoorlijn moet aanpakken. Ook participatie is een belangrijk onderdeel van deze fase.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat neemt een startbeslissing voor de MIRT-verkenning, dus voor de volgende fase richting de aanleg van de Nedersaksenlijn. De staatssecretaris neemt dat besluit op basis van een startdocument, waarin staat wat er onderzocht gaat worden. De uiteindelijke uitkomst van deze fase van een MIRT-verkenning is een voorkeursbeslissing over al dan niet een vervolg voor de Nedersaksenlijn. Daarna volgt de nadere uitwerking in de plannings- en studiefase. Deze fase eindigt met een projectbeslissing, waarna bij een positief besluit de aanleg plaats kan vinden.
Naast dat er op spoorgebied veel gebeurt, gebeurt ook om dat spoor heen veel. Daar is de regio voor verantwoordelijk, in samenwerking met de ministeries van VRO, EZ en BZK. Het startdocument voor de gebiedsontwikkeling is nog niet klaar, dat volgt later dit jaar.
Het spoor en de planning
In deze fase van een MIRT-verkenning onderzoeken we alle opties (soms opnieuw). Aan het einde van de MIRT-verkenning komt er een voorkeursbeslissing. Pas dan is duidelijk waar het spoor langs gaat lopen en welke stations er komen.
In de vorige fase - die van de MIRT-verkenning - is een eerste onderzoek gedaan naar waar het spoor langs zou kunnen lopen. In het document van het onderzoek staat een tracé getekend. Het is het tracé dat het meest bijdraagt aan sociaal-economische verbeteringen. Het loopt waar mogelijk langs bestaande infrastructuur, zodat extra doorsnijdingen van het landschap zoveel mogelijk beperkt blijven. MAAR: Dat tracé is bedoeld om mee te rekenen en te tekenen. Het betekent niet dat het ook daadwerkelijk dit tracé gaat worden, dat is iets wat in de fase van een MIRT-verkenning wordt onderzocht.
Er zijn al veel bestaande stations (tot Veendam en vanaf Emmen). Het is nog niet bekend welke stations er tussen Veendam en Emmen komen en waar die precies komen.
Het is de bedoeling dat het project Veendam – Stadskanaal integraal onderdeel gaat uitmaken van het project Nedersaksenlijn. Daarover lopen gesprekken.
De planning van een omvangrijk project als de Nedersaksenlijn is omgeven door veel onzekerheden. Tijdens het verkennings- en planningstraject worden er stappen gezet en kunnen zaken naar voren komen die de planning sterk kunnen beïnvloeden. We schatten in dat de verkennings-, plan-, besluitvormings- en uitvoeringsfase minimaal 10-15 jaar in beslag neemt.
Als ProRail spoor in Nederland aanlegt, dan is het in Nederland gebruikelijk en standaard dat het geschikt is voor personentreinen én goederentreinen. Dus ja, er is een kans dat het hiervoor gebruikt wordt. Het is op dit moment nog niet bekend of er ook daadwerkelijk goederentreinen gaan rijden op dit tracé of - als dat wel het geval is - welke goederen dan vervoerd zouden gaan worden.
Het project
De kosten van de aanleg van het spoor zijn geraamd op circa 2 miljard euro. Wat de kosten en opbrengsten zijn aan de zijde van de gebiedsontwikkelingen weten we op dit moment nog niet. Het een en ander hangt ook af van de plannen die er ontwikkeld gaan worden.
Het Ministerie van Inrastructuur & Waterstaat is verantwoordelijk voor de aanleg van en andere werk aan spoor. ProRail voert het uit.
De regio is samen met andere ministeries aan zet voor de gebiedsontwikkeling. De kosten voor de gebiedsontwikkeling worden grotendeels gedragen door de regio. Het Rijk betaalt de kosten voor de aanleg van de spoorlijn, waarbij de regio heeft aangeboden €50 miljoen te willen bijdragen.
Betrokkenheid inwoners en omgeving
Via deze website en soms ook via de websites en andere kanalen van de betrokken overheden informeren we inwoners over De Nedersaksenlijn.
Daarnaast horen we graag hoe inwoners en maatschappelijke organisaties naar hun toekomst en naar De Nedersaksenlijn kijken. We voeren daarvoor veel gesprekken in het gebied. Wil je ons ook laten weten hoe jij er over denkt? Stuur dan een berichtje naar nsl@drenthe.nl en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties worden ook in deze verkenningsfase nauw betrokken. Dat kan via formele inspraakmomenten bij procedures zoals bijvoorbeeld een MER-procedure, maar zeker ook via betrokkenheid op andere momenten.
We spreken veel mensen die vanuit maatschappelijke organisaties nadenken over de toekomst en over De Nedersaksenlijn. Bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, zorg, economie (en bedrijven) en toerisme. Ben je betrokken bij zo’n organisatie en wil je ook meepraten? Stuur een mail naar nsl@drenthe.nl en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Als je vragen hebt, kun je een mail sturen naar nsl@drenthe.nl. Wil je liever bellen? Neem dan contact op via (0592) 36 55 55 en vraag naar de communicatieadviseur of projectleider van De Nedersaksenlijn.
